تأثیر اسرارنامه عطار بر گلشن راز شبستری بر اساس نظریه بینامتنیت
نویسنده
چکیده مقاله:
Intertextuality is the overt or covert appearance of a contemporary or earlier text in another, and texts with similar themes can more often impact each other intertextually. From this perspective, the intertextual impact of ‘Attār’s Asrār Nāmeh, as the background text, on Shabestari's Golshan Rāz, as the foreground text, was studied. It is argued that this intertextual impact begins with the title and poetic rhythm of the foreground text and continues through tacit/covert and overt semantic and literary images in it. Shabestari occasionally expands ‘attār’s concepts to enhance the didactic overtones of his own work, and sometimes tacitly exploits and borrows concepts, allusions and poetic imageries of the Sheikh of Neyshabur to afford a mystic text with a new diction. Though the original aim of this research was to expose samples of the intertextuality of Asrār Nāmeh in Golshan Rāz, it also concluded that ‘Attār’s and Shabestari's similar cultural and thought milieu has also resulted in the similarity of the texts and contents of their works owing to the fact that they had both been brought up and educated in the context of the grand sources of Islamic mysticism including Hadith and Erfān, and this partly explains the intertextuality observed between the two works. Since Shabestari had also studied the works of Ibn ‘Arabi, traces of Ibn ‘Arabi's line of thought are also observed in Golshan Rāz which the researcher has broached in this paper.
منابع مشابه
مفهوم ذات حق در گلشن راز شبستری
بحث ازذات حق از موضوعات مهم عرفانی و یکی از رازهای اندیشۀ بشر در طول تاریخ بوده است. ذات حق که حقیقهالحقایق است، غیبالغیوب و فاقد هرگونه تجلی و ظهور، حتی تجلی غیبی است و حقیقتی است مبرا از نام و نشان و وجودی است مطلق که حتی اطلاق وجود نیز بر آن از باب تفهیم است.هویت ذات حقیقتی است که در سراپردههای نوری و حجابهای ظلمانیدر بطون و غیب مانده است و از هرگونه صفت و اسم و تعینی مبری است. چنین هویت...
متن کاملبررسی تطبیقی ازهار گلشن با گلشن راز شیخ محمود شبستری
شیخ محمود شبستری – شاعر ، قرن 7و8 ﻫ.ﻘ – در مثنوی گلشن راز و شیخ شهاب الدین ابراهیم گلشنی – شاعراستانبولی قرن 9و10 ﻫ.ﻘ – در مثنوی ازهار گلشن به نظام عرفانی «وحدت وجود» تاکید داشته اند . درحقیقت این دو شاعر مثنوی خویش را بر پایه مباحث حکیمانه فلسفی استوار گردانیده و آن را با مراحل سیر و سلوک قلبی عرفا مطابقت داده و به آن آهنگی یگانه بخشیده اند ،آنان برهان و عرفان را در پرتو معارف قرآنی در یک هیأت...
متن کاملتأثیر اندیشهی ابن عربی در باب «ولایت» بر شیخ محمود شبستری با تکیه بر گلشن راز
آنچه مسلم است اینکه ابن عربی با عرفانی پیشرو و بسیار متعالی، عصارهی ماترک تعالیم اولیای پیشینِ متصوفه را با برخوردی نظری و فلسفی و نبوغی عدیم المثل، چنان خلاقانه به بازتولیدی نو تبدیل کرد که هنوز، تا عصر حاضر، خودْ میراثگذار و پدر فکری اکثر عرفای متأله و متفکر به شمار میآید. سلطهی اندیشهی او از زمان حیاتش تا ظهور عرفای شیعی و نظریهپردازان و نقادان صفوی و قاجار و متأخرین معاصر، خود، گواه...
متن کاملمعرفت شهودی و استدلالی در گلشن راز شیخ محمود شبستری
از جمله مسایل و مباحثی که از ابتدای ادب عرفانی- اسلامی فارسی به عنوان امّهات مسایل عرفانی در امّهات متون عرفانی- نظم و نثر- در صدر تمامی مسایل قرار گرفته و درجای جای مثنوی عرفانی گلشن راز شیخ محمود شبستری ، از آغاز تا پایان آن خودنمایی میکند، مبحث معرفت و شناخت و تفکّر جهت دست یافتن به گوهر حقیقت و عشق است. بر اساس نظر و عقیدهی عرفایی از جمله محیالدّین ابن عربی که طُرُق رسیدن به شناخت و معرفت حق و...
متن کاملتحلیل محتوای کیفی و کمی گلشن راز شیخ محمود شبستری
گلشن راز یکی از متون مطرح در زمینۀ عرفان نظری است و تأثیرپذیری شبستری از اندیشههای ابنعربی در این کتاب بر همه روشن است. این پژوهش به تحلیل محتوای گلشن راز میپردازد تا مشخص شود ابیات آن ذیل چه عناوینی تقسیمبندی میشوند و درنهایت اندیشۀ محوری و حاکم بر این مثنوی چیست. از آنجا که عرفان نظری بر سه قطب خداشناسی، انسانشناسی و عالمشناسی استوار است، ابیات کتاب ذیل این سه قطب قرار میگیرند. بهمنظ...
متن کاملبررسی تطبیقی ازهار گلشن با گلشن راز شیخ محمود شبستری
شیخ محمود شبستری – شاعر ، قرن 7و8 ﻫ.ﻘ – در مثنوی گلشن راز و شیخ شهاب الدین ابراهیم گلشنی – شاعراستانبولی قرن 9و10 ﻫ.ﻘ – در مثنوی ازهار گلشن به نظام عرفانی «وحدت وجود» تاکید داشته اند . درحقیقت این دو شاعر مثنوی خویش را بر پایه مباحث حکیمانه فلسفی استوار گردانیده و آن را با مراحل سیر و سلوک قلبی عرفا مطابقت داده و به آن آهنگی یگانه بخشیده اند ،آنان برهان و عرفان را در پرتو معارف قرآنی در یک هیأت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 21
صفحات 5- 34
تاریخ انتشار 2015-04
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023